Google Home tv-commercial activeert per ongeluk luidsprekers

0
1302
Het sportevenement van het jaar in de Verenigde Staten is de Super Bowl. Deze American football finale wordt elk jaar in februari gespeeld en trekt miljoen kijkers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat grote bedrijven tijdens de pauze reclame maken voor hun diensten en producten. Zo ook Google.

Google gebruikte de Super Bowl om reclame te maken voor zijn Google Home connectiviteitsdienst. De tv-commercial zorgde er echter voor dat bij veel kijkers thuis apparaten automatisch werden geactiveerd. Er werd namelijk een stemopdracht gegeven waarin ‘Ok Google’ werd uitgesproken. Hierdoor vingen diverse Google Home luidsprekers dit commando op en werden ze in de luistermodus gezet. Dankzij de vele kijkers van de SuperBowl zijn er op die manier heel wat apparaten geactiveerd en veel mensen klaagden hierover op Twitter.

Google Home is het antwoord van de zoekmachine op Amazon’s Echo systeem, waarbij gebruikers opdrachten kunnen geven en vragen kunnen stellen. Zowel Echo als Google Home systemen kunnen alleen worden geactiveerd wanneer hun naam wordt genoemd. Vervolgens voeren ze functies uit zoals het afspelen van muziek of het in/uitschakelen van de verlichting in huis.

Tv-commercials zorgden in het verleden al eens voor ‘problemen’ met stemactivering. In 2014 werd er door Microsoft een commercial uitgezonden waarbij ‘Xbox on’ werd uitgesproken. Hierdoor werd bij sommige kijkers de spelcomputer geactiveerd.

Moederbedrijf Alphabet Inc., waar Google onderdeel van uitmaakt, heeft vooralsnog geen reactie gegeven. Ook is de Google Home luidspreker nog niet verkrijgbaar in Nederland.